Uskyldige trafikksyndere?

12 03 2010

I det siste har det vært veldig mange oppslag i nyheter om trafikkproblemer rundt om i verden. Ikke minst her i Norge så er det store overskrifter som "Advarer mot smeltevann i veien". Jeg tror at jeg igjen overvurderer gjennomsnittsintelligensen til det Norske folk. Jeg trodde faktisk at det var ganske logisk at med den mengden snø vi har hatt og med det milde, fine været som har vært i det siste, så kommer snøen til å smelte. Og for dere som ikke vet det så er snø laget av vann. Så klart blir det mye vann på veiene!

Noen ganger kan man jo bli overasket av store vannsamlinger, det skjer jo alle. Spesiellt når man kjører på veier man ikke kjenner. Men hva med å kjøre etter kjøreforhold? Er det mye vann på veiene kan man jo ikke ligge i 100, det sier seg jo selv. Snøskred er en helt annen ting igjen. Man ser dem som oftest ikke før det er for sent å gjøre noe med det uansett.

Det er ganske tydelig at mange blir overrasket over forandringer i kjøreforhold, det ser man jo på mengden artikler media klarer å spytte ut om samme tema på veldig kort tid. Selv om ikke alle kan skylde på kjøreforholdene så er det noen få "overaskende elementer som jeg godt kan forstå at kan bidra til problemer i trafikken. Som denne mannen som fikk bilen sin bokstavelig talt forvandlet til en rullende isklump. Jeg har vært med på noe av det samme da jeg dagen før julaften skulle ut å skaffe de siste detaljene til noen julegaver og det begynte å regne mens det var mange minusgrader ute. Vannet ble automatisk forvandlet til is på frontruta og man så ingenting og det underkjølte regnet var såpeglatt. Under sånne forhold har jeg full forståelse for at ulykker skjer, men det var noe som overasket alle. Smeltevann burde ike overraske folk.

Lastebiler lager jo også som kjent veldig mange problemer i trafikken. Spesiellt de utlandske lastebilene som tydelig ikke er forberedt på Norske kjøreforhold. Og så klart de som kjører med lasten dårlig sikret. Jeg tør å påstå at de aller fleste blir noe overasket over å plutselig få en boks med fryst fisk i frontruta. Jeg kjørte for en god stund siden bak en lastebil med jord/sand/grus på lasteflaket på E18 og holdt på å kjøre av veien ettersom jeg skvatt når en rimelig stor sten (etter omstendighetene ihvertfall) plutselig føyk in i fronten på bilen. Heldigvis traff den på siden av bilen og ikke på frontruta, det kunne ha gått skikkelig ille.

Men finnes det virkelig noe som en uskyldig trafikksynder? Når en ulykke oppstår, samme om det er en liten trafikkulykke med bare 1 bil involvert eller om det er en gigantisk kjedekollisjon med over 200 biler involvert, så er det jo alltid en grunn til det. Noen må ha startet det hele? Jeg gjetter på at noe som den ulykken i tyskland så har forsikringsselskapene noe å bryne seg med de neste ukene.

Mitt svar på spørsmålet over er Ja. Ja, det finnes noe som uskyldige trafikksyndere! Noen omstendigheter der det faktisk er bilen og ikke føreren som svikter. To artikler den seneste tiden har gitt Toyota rimelig store problemer. Det er Toyota Prius som har fått problemer med at gasspedalen setter seg fast. Der må jeg heller si at selv om det var trafikksynding å veldig høye hastigheter det var snakk om, så var det langt fra føreren sin skyld. I begge disse artiklene så handlet de på absolut beste mulige måte. Bare det å kontrollere en bil i 140 / 176 kilometer i timen uten at det resulterte i en ulykke er veldig imponerende. Spesiellt ettersom dette ikke var planlagt… Kanskje litt for imponerende?

Nå har de heldigvis kommet med en artikkel om hvordan du stopper bilen om dette skulle skje deg. Du får helt enkelt bare håpe på at du har bra bremser på bilen din 😉

Kanskje er det sånn man kommer unna fartsbøter av høyere type? "Gasspedalen min satt fast!"


Handlinger

Information

11 responses

12 03 2010
ole tviler

Angående saken med toyota priusen. så lyder det vel ikke helt sannsynlig at den hadde vært opp i 176 kmt, hvordan kom den så ned i 100 da før sjåføren begynte å bremse ned i autoværnet. og hvis man kjører inn i autoværnet i 100 kmt hvordan kan man bare ende opp med småskader? alle moderne biler er jo bare plast.

12 03 2010
Methras

Ja, jeg tenkte på akkurat det samme, faktisk.
Eneste jeg kan komme frem til er at han klarte å bremse ned fra 176 til 100km i timen med hjelp av fotbremsen og håndbrekk… Men å treffe et autovern i 100 km/h så… ja… Det burde bli mye større skader.

12 03 2010
Kenneth

Enig. Bilen burde sett MYE verre ut etter møte med autovernet i 100 km/t. Men hvorfor i alle dager satte han ikke bare bilen i nøytral da? Eller stoppa motoren? Nå har jeg ikke så mye kjennskap til nyere Toyota, men mulig alt dette får signal fra hjernen som har slått seg fullstendig vrang.

12 03 2010
Peder

Jeg vil anbefale deg å kode vekk/slå av funksjonen som fyller ut linjene ved å lage mellomrom mellom ordene. Det var slitsomt å lese og så ikke særlig pent ut heller.

13 03 2010
Methras

Jeg har fått fiksa på det nå. Er noe som går av automatikk tydeligvis, så må redigere hvert inlegg for seg eller huske å skru det av når jeg lager det. Noen ganger går det i glemmeboken 😉

12 03 2010
Joda

Det står ingenting om hvor fort han kjørte da han kjørte inn i autovernet. Han ringte politiet når bilen var oppe i 100 km/t og på det meste var den oppe i 176 km/t. Dere burde i alle fall lese artikkelen skikkelig før dere kommenterer.

12 03 2010
Ace

Tipper denne personen passerte en fotoboks i begynnelsen av denne dramatiske ferden… Hvorfor stoppet bilen etter ett lettere møte med autoværnet.? For etter skadene å dømme var ikke dette den helt store smellen. Lukter rart her…

13 03 2010
storbil

om steinen datt av lasteplanet og traff fronten din, ligger du for nær, d er problemet mesteparten av tiden

13 03 2010
Methras

Neida, den rakk å treffe asfalten før den «spratt» å jeg kjørte på den. Og samme om jeg hade ligger for nære eller ikke så er ikke det en unskyldning for å kjøre rundt på lass uten å sikre den så ingenting faller av.

13 03 2010
Jørn

Hele saken er bare tull….!!

Be Politiet sjekke fotoboksene sine på strekningen – så finner de kanskje noe interessant.. Sannsynligvis har han passert en fotoboks i alt for stor fart og sett dette som en mulighet til å slippe unna prikker/bøter osv..

At man ikke kan stoppe en Prius selv om gasspedalen skulle henge seg opp er bare tull, og jeg synes det er trasig at noen i det hele tatt tror på dette.

Bremsene i Prius er kraftige nok til å stoppe bilen selv om motoren skulle gå med fullt gasspådrag. Det er gjort tester på andre modeller – sjekk her:
http://www.caranddriver.com/features/09q4/how_to_deal_with_unintended_acceleration-tech_dept

Merk at Prius er en vesentlig lettere bil med en svakere motor, og vil dermed stoppe på enda kortere avstand. Eventuelle prioblemer med ABS eller bremsekraftforsterker har minimal betyndning – det er bare å trykke hardt på pedalen!

Var for en tid siden et tilfelle i USA som ble slått stort opp i media hvor en sjåfør hevdet å ikke klare å stoppe bilen… Viste seg å ikke stemme helt:

http://www.forbes.com/2010/03/12/toyota-autos-hoax-media-opinions-contributors-michael-fumento.html?boxes=financechannelforbes

I tillegg er det ingen problem å sette en Prius med automat i fri.
Hvorfor i allverden prøvde de ikke det?!
De var åpenbart rolige nok til å ringe politiet…. men klarte ikke å trykke på brems, sette bilen i fri eller slå av motoren.. Høres ikke spesielt troverdig ut..

Trykker man på start/stopp knappen i noen få sekunder kutter motoren.
Enkelt og greit.

Forøvrig – det er vel ingen som tror at gasspedalen henger seg opp med fullt pådrag uten at noen først har trykket pedalen i bunn… – eller..

Tilslutt – se litt på bildet med skadene på bilen..
Er det noen som virkelig tror at skadene er representative for et sammenstøt med autoværnet i 100-170 km/t….?!

Skal jeg tippe ser det ut som de har vært borti autoværnet i 50-60 km/t bare for å ha noe å vise til media (som åpenbart ikke viser noen som helst evne til å stille kritiske spørsmål).

Her er det rett og slett altfor mye som ikke stemmer i forklaringen til bileieren.

14 03 2010
Methras

Jeg er helt enig med deg, er ganske mange ting her som ikke stemmer. Kanskje ikke min sarkasme kom frem ordentlig i inlegget mitt men jeg vet hva JEG skal si neste gang jeg blir tatt i en fotoboks ihvertfall!

Legg igjen en kommentar