Feite unger: Enebarn med korka foreldre?

7 03 2010

Noen ganger blir jeg forbauset over hva forskere velger å prioritere sin tid på. Greit nok at fedme blandt barn og unge er faktisk et problem man må ta tak i, men man kan jo lure på vinkelen de velger å angripe problemet.

I følge en artikkel på VG.no så har viser statestikken at feite unger er enebarn med foreldre med lavere utdannelse. «- Andelen barn med overvekt var redusert med omtrent 15 prosent for hvert søsken man hadde, sier overlege Pétur B.» deretter følger artikkelen med «Statistikken viste at barn av foreldre som ikke hadde fullført videregående skole hadde over 80 prosent større sjanse for overvekt enn barn av foreldre med universitetsutdannelse.»

Det med enebarn kan jeg egentlig forstå, det er ganske logisk. Jo fler unger en familie har, jo mindre penger burde de ha på snacks og brus per unge. Men om man følger den tankegangen burde vel foreldre som tjener mer penger også ha mer penger å kaste etter ungen sin?

Jeg selv har 2 søsken men har alikevel slitt med overvekt større delen av mitt liv. Nesten så jeg kunne ønske foreldrene mine hade vært kaniner og jeg var midt i en ungeflokk på 10 barn, tenk så tynn jeg hade vært da!

Jeg vet ihvertfall hva jeg kommer til å tenke neste gang jeg ser en feit unge.

Tror du forskerene er på rett spor med denne undersøkelsen? Finnes det ikke bedre vinkler å angripe problemet med fedme?

Handlinger

Information

One response

21 05 2010
Traxy

Amen to that, brother! Vi är tre, två av oss är överviktiga… och mina föräldrar är välutbildade får jag väl ändå lov att påstå. Ibland känns det som att de förenklar saker väldigt mycket… Det är så mycket annat som kan spela in.

Legg igjen en kommentar

